Hvorfor jeg koder


Hvorfor er det fedt at kode?

Bemærk: En redigeret version ligger op klean.dk:

Det er godt engang i mellem og tænke over det man gør og hvorfor man gør det.
Derfor vil jeg hér reflekterer lidt over hvad jeg laver og hvorfor mit arbejde er det bedste i verden.
Jeg har flere gange overvejet om jeg skulle skifte branche, men er hver gang nået frem til at svaret er "Nej!"

Det er så fedt at jeg gør det i min fritid

Hvor mange sygeplejersker kender du som fiser rundt og tager blodtryk på alle deres venner?
Sikkert ikke så mange - og det er nok godtnok...

Men jeg kender rigtig mange som koder på deres arbejder og tager hjem og koder i deres fritid.
Faktisk findes der netværk af folk, der mødes og koder i deres fritid, for at blive bedre og lære mere.

Så hvad er det som er så fedt ved at kode?
Jo, helt simpelt formuleret tror jeg det handler om at "bygge noget".

Det som er fedt i software verdenen er det at der ikke er så langt fra ide til implementering.
Man kan få en ide og nogle timer efter kan man have en prototype, der viser om ideen er god.

Et par eksempler:
F.eks. havde jeg i min fritid brug for en idédatabase som jeg kunne dele med andre.
I løbet af et par timer havde jeg bygget et website hvor man kan oprette ideer og vise dem frem for andre.
Det er da fedt!

Jeg har to drenge som spiller alt for meget computer, men som synes de spiller alt for lidt (kender du mon det?).
Så jeg lavede et lille program der opsamler data om hvor meget de spiller og sender det til et website jeg har lavet, så kan vi med en graf se hvor meget tid de har spillet og kan diskutere ud fra fakta. (ok, der er måske lidt big brother over det, men det er ikke så slemt som det lyder)

Jeg var rigtig træt af forældreintra på et tidspunkt (det er jeg nok lidt endnu), så jeg lavede et program, der henter beskeder og opslag fra forældre intra og viser det hele i en strøm - lidt ligesom på facebook.
Hos forældreintra er de godtnok gode til at finde på forskellige ting at kalde en besked fra skole til hjem:

  • Besked
  • Opslag
  • Kontaktbog
  • Arrangementer
  • Ugeplaner
  • Dagbøger
  • Osv.

Der er så mange ting at lære

Mange ser sikkert udviklere som en sterotyp nørd type, der er meget ensporet og kun tænker på kode.

Men hvis man skal være en god udvikler, skal man være i stand til at forstå rigtig mange forskellige forretningsområder.
I min karriere har jeg for eksempel beskæftiget mig med:

  • Container logistik
  • Elektroniske produktkataloger for elektronik branchen.
  • A-kasse indmeldelser (der er godtnok mange regler :-)
  • Regler for "Anden Aktør" indenfor ledighedsområdet
  • Brandeftersyn
  • Udrykningsrapporter
  • Køb og salg af brugte varer på nettet
  • Leverandørstyring

Og en hel del andre forretnigsområder. Folk glemmer at man som udvikler faktisk skal forstå det forretningsområde man arbejder med ret godt. For de som sidder og bruger systemet man bygger, forventer at det overholder alle regler for området.

Der er så mange ting at prøve af

Se det var jo den forretningsmæssige del af sagen - den del som er hele årsagen til at vi koder i første omgang - for at skabe værdi for en forretning.
Men der er jo mere endnu.
Hvis der er en branche der flytter sig hurtigt så er det software branchen.
Hvor mange andre steder er man helt bagud af dansen hvis man ikke har fulgt med i 1 år?

I vores branche taler vi tit om internet år - du ved et hundeår er 7 menneskeår. Så en hund på 10 år er 70 menneskeår.
På samme måde er det med internetteknologi, et internetår er 7 menneskeår.
Så har du ikke fulgt med i et år, er du altså 7 år bagud...

Drinking from the firehose

Nogle har brugt analogien "at drikke fra brandhanen" sådan er det med den udvikling der sker med teknologien på intetnettet.
Det er som at forsøge at drikke fra en brandhane.
Det kan selvfølgelig være enormt stressende eller enormt spændende alt efter hvordan man ser det.
Jeg ser det mest som enormt spændende.
Der kommer hele tiden nye teknologier, trends og ideer som kan gøre min og andres hverdag bedre og nemmere.

Vores opgave som udviklere er så at få det til at fremstå renpoleret så slutbrugere ikke tænker "nå de har vist brugt nye og ukendte teknologier her"